آیا تا به حال به تاثیر نظم و برنامه ریزی در زندگی روزمره اندیشیده اید؟

قطعا همگی ما چه در زندگی شخص و چه در زندگی کاری نیازمند داشتن نظم و برنامه ریزی دقیق می باشیم. چراکه باتوجه به شاغل بودن تمام اعضای بیشتر خانواده های امروزی همگی دچار محدودیت زمان هستیم و با کمبود وقت کافی برای انجام امور و کارهای خود مواجهیم.

در نتیجه، داشتن برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده امری بسیار مهم در پیشرفت و رسیدن به اهداف دلخواهمان می باشد.

قطعا، تا بحال شرایطی برایتان پیش آمده که نتوانید  ذهن خود را متمرکز کنید و افکاری پخش و پراکنده هم زمان به به ذهنتان هجوم بیاورند. در این موقعیت، نه تنها نمی توانید به خوبی تصمیم بگیرید بلکه حتی به خوبی نیز نمی توانید اهداف خود را ببینید و در نهایت نتیجه دلخواه نیز عایدتان نمی شود.

و اما در این شرایط بهترین راه حل چیست؟

ما به شما پیشنهاد می کنیم که راهکارهایی را بیابید که از طریق آنها پیش از هرچیزی بتوانید افکار و ذهن خود را سامان دهید و به آرامش فکری و حتی جسمی برسید. چه بسا که اگر جسم در آرامش باشد ذهن به آرامش می رسد و اگر متقابلا ذهن در آرامش باشد جسم نیز در آرامش خواهد بود و استرس های زندگی امروزی تاثیر کمتری بر ما خواهد داشت.

و اما سوال بعدی این است که چگونه و با چه راهکارهایی به آرامش فکری دست بیابیم؟

یکی از تاثیرگزارترین عواملی که میتوان به آن اشاره کرد نظم محیط اطراف شما می باشد.

 

تاثیر نظم در زندگی

منظم نبودن محیط اطراف بیش از چیزی که تصور کنید می تواند بر روی عدم تمرکز و نظم ذهنی شما تاثیر بگذارد.

در نتیجه، یکی از پیشنهادات ما به شما این است که قبل از شروع هرکاری، منزل و یا محل کار خود را مرتب کنید. برای این منظور ابتدا هرگونه وسایل اضافی که نیازتان نمی شود و یا کمتر نیاز دارید را از محیط  دور کنید و وسایل مورد نیاز خود را نیز سامان دهی کنید.

این کار بر روی افکار شما نیز به صورت ناخوداگاه تاثیرگزار خواهد بود و دو نتیجه ی عمده برای شما خواهد داشت:

  • از نظر بصری: با منظم شدن محیط، در نگاه شما همه چیز مرتب و برجای خود خواهد بود و از پرش افکار مصون خواهید ماند.
  • از نظر پاکیزگی: همه چیز بدون ذره ای گرد و غبار به صورت نظم یافته در اطراف شماست و دایما به این موضوع فکر نمی کنید به محض اینکه دستتان خالی شد بین کار برخواسته و محیط را سامان ببخشید. در نتیجه میزان کار مفید شما در مدت زمانی کوتاه بالا رفته و همینطور کیفیت و نتیجه نیز برایتان مسرت بخش خواهد بود.

در محیط  منزل، کار، مدرسه و…. نظم و برنامه ریزی حرف اول را می زند. برای مرتب کردن و نظم بخشیدن به محیط اطراف شما به وسایل مخصوصی نیز نیاز خواهید داشت تا کار را برایتان راحت تر کند.

امروزه یکی از مهمترین وسایلی که همیشه در اطراف ما هست اما به دلیل عادی شدن حضور آنها در زندگی از تاثیر چشمگیرشان غافل شدیم مخازن و درواقع سطل های زباله هستند.

درسته که در ابتدای امر مخازن زباله به منظور جمع آوری زباله طراح شدن ولی در زندگی مدرن نقش آنها فراتر از یک سطل زباله ی ساده می باشد. تاثیری که آنها در نظم محیط  دارند بسیار قابل توجه می باشد.

فرض کنید اگر در منزل شما در اتاق خواب ها، سالن اصلی و آشپزخانه از این مخازن استفاده کنید. دیگر فرزند کوچکتان کاغذهای نقاشی بلااستفاده خود را به وسط اتاق پرتاب نمیکند و عادت می کند تا زباله ها به درون سطل زباله مخصوص اتاق خود بیندازد، بعد از مهمانی ها زباله های حاصل از پذیرایی مهمانان را بلافاصله درمحل جمع آوری می کنید و اما در آشپزخانه… در آشپزخانه بسیار مهم است که به چه صورت زباله ها را جمع آوری می کنید.

عملیات تفکیک از مبدا طرحی بسیار مهم و اساسی می باشد. اگر شما از آشپزخانه منزل خود حداقل 4 دسته بندی زباله های تر، خشک، شیشه ای و کاغذی جداسازی کرده و چهار مخزن جداگانه برای آنها در نظر بگیرید نه تنها از پخش بوی ناخوشایند در منزل جلوگیری کرده اید بلکه کمک شایان نیز در حفظ محیط زیست و بازیافت انجام داده اید.

چه بسا اگر این کار برایتان دشوار است، صرفا اختصاص دادن دو سطل زباله جداگانه برای زباله های تر و خشک نیز کفایت می کند.

سطل تفکیک زباله

فرایند عملیات تفکیک زباله ها از یکدیگر کاری بسیار دشوار و طاقت فرسا می باشد و توسط افراد و عمدتا به صورت دستی انجام میگیرد، که حتی با وجود رعایت کردن موارد ایمنی ای از جمله لباس ها و ماسک های مخصوص نیز عملیات تفکیک برای آنها امری بسیار سخت در محیطی آلوده می باشد که برای سلامت مجریان این کار مخرب و بسیار خطرناک می باشد.

اما در عین حال انجام این کار برای حفظ محیط زیست و برگرداندن زباله های قابل بازیافت به طبیعت بسیار حیاتی و مهم می باشد. نه تنها خود ما برای ادامه ی حیات نیاز به محیط زیستی سلامت و کارامد داریم بلکه آینده ی فرزندانمان هم به این امر وابسته است.

اگر شروع تفکیک پسماند را در مرحله اول از منزل و محیط کار خود شروع کنیم به مراتب مراحل بعدی نیز آسانتر خواهد بود.

در مرحله دوم شهرداری های شهرهای مختلف هستند که با استفاده از مخازن زباله صنعتی می توانند در تفکیک زباله ها و کاهش انتشار آلودگی در سطح شهر موثر باشند.

مخازن زباله صنعتی در دو نوع پلی اتیلن (پلاستیک فشرده) و گالوانیزه (فلزی) در ابعاد مختلف در دسترس هستند

رنگبندی و طرح های حرفه ای و بسیار متنوع این مخازن باعث شده تا استفاده کنندگان با گستره ی انتخاب بیشتری در امر بازیافت موثر باشند. برای دیدن مدلهای مختلف می توانید به سایت صنعت شرق مراجعه نمایید.

فارغ از بحث جمع آوری زباله و موضوع بازیافت، می توان مخازن زباله صنعتی بزرگ استفاده های متنوع دیگری نیز داشت.

می توان از آنها بعضا در جا به جایی مصالح ساختمانی بهره برد.

و یا بعضا، به منظور شستشو و یا رنگ کردن پارچه در برخی مشاغل نیز استفاده می شوند.

ساخته شدن آنها از جنس پلی اتیلن باعث شده تا در مناطق شرجی و مرطوب مقاومت بیشتری داشته باشند.

حرف آخر اینکه، به طور کلی باید گستره ی دید خود را افزایش بخشیم و به این موضوع بیندیشم که چگونه می توان استفاده ای فراتر از آنچه برای اشیا و برخی اقلام دور و برمان تعریف شده است، داشته باشیم.

خلاقیت انسان هیچ گونه حد ومرزی ندارد و از هرآنچه که می تواند در ذهن و محیط زندگی ما ایجاد نظم و آرامش کند نباید غافل باسیم.

چرا که این ظلمی است در حق خودمان و آیندگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *